Tuesday, May 11, 2010

Kuliah 12

Tanda-tanda mati.

Tanda 100 hari sebelum mati.

Ini ialah tanda pertama daripada Allah SWT. kepada hamba-Nya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendaki-Nya. Walaupon semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh, yaaitu dari hujung ranbut sehingga ke-hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

Contohnya saperti daging lembu yang baru disembeli di-mana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di-hati bahawa munkin ini adalah tanda mati. Maka getaran itu akan akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda itu. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal mati, tamda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang manafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari.

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian perut kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita gugur dari pokok yang letak-nya di-atas Arash Allah SWT.. Maka malikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaan keatas kita antaranya ialah ia akan mula mengikut kita sepanjang masa. Akan terjadi malikat maut akan memperlihatkan wajahnya sepintas lalu dan jika ini terjadi maka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Tanda 7 hari.

Ada pon tanda ini diberikan kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan dimana orang sakit yang tidak makan akan secara tiba-tiba ia berselera untuk makan.

Tanda 3 hari.

Pada ketika ini akan rasa denyutan dibahagian tengah dahi kita, diantara dahi kanan dan dahi kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas ini supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ia akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk kedalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke-depan dan akan sukar di-tegakkan.

Tanda 1 hari.

Akan berlaku sesudah waktu asar dimana kita akan merasakan satu denyutan disebelah belakang yaaitu dikawasan ubun-ubun. Ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar esok harinya.

Tanda Akhir.

Kita akan merasakan satu keadaan sejuk dibahagian pusat dan ia akan turun kepinggang dan seterusnya akan naik kebahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri menantikan kedatangan malikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT.

Waallahu a'alam.

No comments:

Post a Comment

Surah alBaqarah